Muziejus klasėje: virtualios realybės nauda
Muziejai laukia lankytojų, tačiau ne visi asmenys gali atvykti į muziejų dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, atstumo. Gal virtuali realybė (VR) galėtų šią kliūtį pašalinti?
Viena San Fransisko (JAV) verslininkė Kai Frazier pradėjo teikti novatoriškas VR išvykas į muziejus. K. Frazier 2017 m. įkurtoje svetainėje suteikiama prieiga prie virtualių išvykų į įvairias vietas. Ši medžiaga gali būti naudojama edukaciniais tikslais, teikiant įvairiapusiškas paslaugas. Tam pasitelkiama VR gali pasiekti neįtikėtinų rezultatų. Svarbiausia, kad, norint tai patirti, nereikia jokios sudėtingos įrangos. Besimokantieji gali pasinaudoti paprasčiausiais išmaniaisiais įrenginiais – telefonu ar planšetiniu kompiuteriu. Net be specialios įrangos galima matyti 360° panoraminį vaizdą. Šia medžiaga galima mėgautis atskirai, mažomis grupėmis arba demonstruoti ją prieš visą klasę. Projekto kuratorius taip pat organizuoja vasaros stovyklas (programas), seminarus ir mokymus.
VR ir jos įrankiai yra talpinami K. Frazier svetainėje. Interneto svetainėje taip pat talpinamos instrukcijos, kurios paaiškina, kaip naudotis sistema ir kaip patirti geriausių įspūdžių. K. Frazier anksčiau dirbo mažas pajamas gaunančia istorijos mokytoja. Ši patirtis paskatino platformoje pateikti inovatyvų pasakojimą apie studentus, kurie neturėjo knygų, bet mokėjo naudotis išmaniaisiais įrenginiais ir suprato socialinių tinklų svarbą. K. Frazier sukūrė technologinį sprendimą, kaip sudominti tokius asmenis ir įtraukti juos į muziejaus kūrimą. Vėliau kūrėja suprato, kad labai trūksta informacijos apie bendruomenes, kurias anksčiau mokė. Tam tikslui buvo sujungtos jos pačios asmeninės istorijos bei švietimo žinios ir sukurtas naujas produktas, kuris įtraukia įvairių socialinių sluoksnių besimokančiuosius.
Kaip veikia virtualios realybės laukas?
Idėja yra labai paprasta, tačiau veiksminga. 360° vaizdo įrašai gaunami iš konkretaus muziejaus. Tai realaus vaizdo panoraminiai vaizdai, matomi visomis kryptimis. Žiūrovai gali matyti vaizdą, judėdami bet kuria kryptimi įvairiais kampais. Kol kas svetainėje talpinamos ekskursijos iš oficialaus B. Obamos portretų turo „Smithsonian“ muziejuje, M. L. Kingo jaunesniojo memorialo ir Met kostiumų galerijos. Taip pat eksponuojamos ištraukos iš Brodvėjaus (Broadway) miuziklų „Aladinas“ ir „Liūtas karalius“. VR suteikia moksleiviams galimybę patekti į bet kurią pasaulio vietą. Jie gali sužinoti apie karą Sirijoje bei Indonezijos koralinius rifus, taip pat apžiūrinėti žmogaus kūną bei keliauti į atvirą kosmosą. VR gali pasiūlyti labai įvairias mokymosi patirties rūšis. Vaizdo įrašai leidžia išplėsti besimokančiojo žinių horizontą, neišeinant iš klasės. Daugelis sukurtų įrašų yra trumpi, tačiau informatyvūs. Vykdomos įvairios akcijos siekiant supažindinti besimokančiuosius su JAV istorija.
Kokie yra virtualios ekskursijos privalumai?
Kiekvienam moksleiviui turėtų būti sudarytos tinkamos sąlygos mokytis, susipažinti su kultūros ir meno pasauliu, įgyjant žinių bei naujos patirties. Kelionės yra svarbus būdas sužinoti kažką naujo už mokymosi klasės ribų. Tačiau ne visos mokyklos gali sau leisti brangias išvykas, be to, susiduriama su problemomis jas organizuojant. Ne visada šalia mokyklų yra muziejai, dėl to mokyklos patiria didelį spaudimą tiek finansiniu, tiek edukaciniu požiūriu. Įprasta kelionė į muziejų tampa mažiau prioritetinė.
2011 metais nustatyta, kad muziejaus lankymas labai teigiamai paveikė dalį studentų. Tokios kelionės pagerino studentų atmintį, kritinį mąstymą, istorinę empatiją ir toleranciją. Vykdant tyrimą pastebėta, kad nauda didesnė žemesnės socialinės klasės mokiniams. Keliauti dažniausiai yra geriau negu kitaip smagiai praleisti dieną. Besimokantiesiems suteikiama galimybė rasti naujų temų ir įvairių požiūrių. Tačiau atsiranda ir akivaizdžių kliūčių. Dažniausiai – finansavimo problemos, dideli atstumai ir geografinė padėtis. Yra ir kitų mažiau pastebimų aspektų – besimokančiųjų socialinė padėtis (tėvų uždarbis ir kt.) varžo jų galimybes išvykti. Dėl to nepalankioje padėtyje atsidūrusios visuomenės grupės gali būti savotiškai ignoruojamos bei jaustis atskirtos nuo kultūros. VR lauko ekskursijos sulygina šiuos skirtumus. Tai reiškia, kad bet kurioje klasėje besimokantieji gali įgyti tos pačios patirties, kaip ir realiai keliaujantys.
„Studentai negali siekti to, ko nežino egzistuojant“, – sako Kai Frazier ir tikisi, kad šis projektas bus labai naudingas ir reikalingas ieškant naujų idėjų ir galimybių.
Parengė Daumantas Bauža pagal museumnext.lt skelbiamą informaciją
Atnaujinta: 2019-03-26