Kaip „Uber“ amžiuje nebūti taksi

2018-03-02

Nuolatinė naujų informacinių technologijų sprendimų paieška aktuali tiek privataus, tiek ir valstybės viešojo sektoriaus vadovams. Apie tai, į ką ypač svarbu atkreipti dėmesį kuriant naujus produktus verslo sektoriaus atstovams, pasakoja UAB „Atea IT“ sistemų kūrimo grupės direktorius Česlovas Stanaitis.

 

Inovacijų tipai

Inovacijas galima skirstyti į tris pagrindines kategorijas: kai kuriamas naujas produktas, kai ieškoma naujų verslo įrankių arba kai transformuojamas visas verslo modelis.

Produkto kūrimas. Yra labai daug startuolių, kuriančių unikalius produktus – nuo išmanių asistentų žvejams iki dviračių parkavimo sprendimų. Pavyzdžiui, viena karščiausių naujienų yra Pietų Korėjoje vykusios žiemos olimpinės žaidynės, kuriose taip pat neišsiversta be inovacijų: greitojo čiuožimo rungtyje dalyvaujantys olandai treniravosi vilkėdami „Samsung Smartsuit“ sportinius kostiumus, kuriuose įmontuoti itin jautrūs davikliai, fiksuojantys sportininkų rodmenis ir juos perduodantys tiesiai į trenerių „Galaxy S8” telefonus.

Nauji verslo įrankiai. Efektyvesnės staklės – gana įprastos inovacijos. Vis didesnę reikšmę verslui turi inovacijos, susijusios su informacijos valdymu. Pavyzdžiui, robotizuotas procesų automatizavimas atveria neribotas galimybes kurti naujus biuro darbo principus.

Verslo modelio transformacija. Interneto pasiekiamumas sąlygoja inovacijų, transformuojančių visos industrijos verslo aplinką, plitimą – kaip minėtosios „Uber“ ar „AirBnB“. Dabar panašaus efekto tikimasi iš blokų grandinės technologijų (angl. „blockchain“) – jos atveria naujų galimybių efektyviau vykdyti transakcijas ir iki šiol neegzistavusių būdų teikti paslaugas bei plėtoti verslą.

Skatinti, o ne kontroliuoti

Darbuotojams reikia suteikti sąlygas kurti, jų kūryba ir eksperimentai turi būti vertinami, o už sėkmę atlyginama. Tam reikalingi trys dalykai:

Idėjų generavimo, atrankos, tvirtinimo ir įgyvendinimo procesas.
Motyvacinė sistema. Apčiuopiamas skatinimas už dalyvavimą inovacijų kūrimų veikloje.
Aplinka, kuri būtų palanki inovacijoms kurti.

Pamatuota rizika

Inovacijų riziką mažina auganti kompetencija, tačiau jai įgyti taip pat reikia laiko ir pinigų. Visgi be inovacijų smulkusis verslas neįgis išskirtinumo ir nelaimės konkurencijos. Tokiu atveju išeitis – specializuotis. Smulkiam verslui pasirenkant specializaciją įvertinti esamų darbuotojų turimas kompetencijas yra net svarbiau nei rinkos poreikius.

Sakykime, vidutinio dydžio baldų gamybos įmonėje dirba puikus baldų dizaineris ir ypač patyręs IT vadovas, jų kuriami nauji produktai stebina klientus, o IT procesai nuo pat įmonės veiklos pradžios veikia nepriekaištingai. Atrodo natūralu, kai baldų gamintojas pats gamina baldus. Bet įsivaizduokite, kad gamybą bendrovė pradeda pirkti kaip paslaugą, o pati koncentruojasi į tai, ką išmano geriausiai: visas jėgas skiria naujų modelių kūrimui ir darbui parodose, o IT skyrius imasi elektroninės prekybos tinklo, integracijos su prekybos partneriais, galbūt net pradeda taikyti „blockchain“ technologijas, kad tiekimo grandinėje įgytų konkurencinį pranašumą.

IT vadovo rolė

IT specialistai nuolat yra pokyčių sūkuryje, jie ypač imlūs naujovėms, jaučia pokyčių ritmą, laikinumas ir mokymasis jiems – komfortiška kasdienybė. Yra bendrovių, kurios šį privalumą „įdarbina“ ir IT vadovas pakviečiamas į valdybą. Taip pat yra įmonių, kurių generaliniai ar finansų vadovai patys nusimano technologijose ir pripažįsta IT svarbą verslo sėkmei. Bet nemažai verslų vis dar neatsikrato požiūrio, kad IT skyrius tėra kaštų centras, ir kuriant verslo strategiją jis paliekamas nuošalyje.

Situacija Lietuvoje kasmet gerėja, o daugiausia problemų vis dar kyla tada, kai vadovai ir IT specialistai nesusikalba ar net nesikalba tarpusavyje – nėra dialogo. Todėl vadovai įtraukia IT specialistus tik sprendimų įgyvendinimui, o IT skyrius atsiriboja nuo strateginių diskusijų. Vis tik abi pusės turėtų prisitaikyti, toleruoti kolegų kompetencijos spragas, stengtis perprasti viena kitos sritį.

Geriausia – leisti daugiau laiko kartu, dažniau ištempti IT vadovą iš jam įprastos erdvės. Jei tokių galimybių nėra, IT vadovas turėtų įmonės vadovo kuo dažniau klausinėti apie verslą – produkto patrauklumą, atsipirkimą, rinkas, rinkodaros veiksmus. Tuo tarpu pats IT vadovas turėtų dažniau kitų sričių specialistams papasakoti apie technologijas, išmokti techninius dalykus pristatyti paprasta žmonių kalba.

 

 „Atea Access“ inf.